του Γ. Ουρσουζίδη* |
Όλοι θυμόμαστε
το βίαιο κλείσιμο των συχνοτήτων της ΕΡΤ, εκείνο το προσβλητικό «μαύρο» της
κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, που όλοι έκπληκτοι αντικρίσαμε το βράδυ της 11ης Ιουνίου του
2013.
Δύσκολο να
κατανοήσει κανείς τη σπουδή της τότε κυβέρνησης να διαλύσει την Ε.Ρ.Τ., η
επίφαση να κλείσει η Ε.Ρ.Τ. για ....
λόγους
δημοσιονομικής πειθαρχίας ήταν απόλυτα πειστική, ιδιαίτερα τα μεγάλα ιδιωτικά
κανάλια υποστήριξαν με θέρμη και πειθώ το «μαύρο» της Ε.Ρ.Τ., δεν πανηγύρισαν
κιόλας, αλλά είναι αυτό που λέει ο σοφός λαός… «θέλει η Μαριώ να κρυφτεί, κι η χαρά δεν την αφήνει»!
Σήμερα, με το ήδη
ψηφισθέν νομοσχέδιο για την «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής
τηλεοπτικής ευρυεκπομπής κ.λ.π.», ενώ επιχειρείται να μπει τάξη στο τηλεοπτικό
τοπίο, ξανά λυσσαλέα αντίδραση από τα «μεγάλα» μέσα!
Εντάξει, το
νομοσχέδιο είναι ανθρώπινο δημιούργημα, και ως τέτοιο δεν μπορεί να είναι
τέλειο, αλλά και 25 χρόνια λειτουργίας
των καναλιών με «προσωρινές» άδειες λειτουργίας και με οικονομικές
υποχρεώσεις προς Εφορία, Ασφαλιστικά Ταμεία και Τράπεζες να ξεπερνάν τα 800.000.000 ευρώ, δεν αποτελεί
σκάνδαλο σε βάρος του λαού από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, να μην επιχειρήσουν
καν, να βάλουν τάξη στις «προσωρινές» άδειες και να διεκδικήσουν τα οφειλόμενα
ποσά;
Ε
λοιπόν, αυτό ακριβώς κάναμε με την ψήφιση του υπόψη νομοσχεδίου, επιχειρούμε να
βάλουμε τάξη στο τηλεοπτικό τοπίο της χώρας και να διεκδικήσουμε τα οφειλόμενα.
Από τα τεχνικά στοιχεία που παρέθεσε ενώπιόν
μας ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης και τεχνολογίας της Ε.Ρ.Τ., και μάλιστα σε
αντιπαράθεση με τον εκπρόσωπο της DIGEA κ. Λιαρέλη, έγινε φανερό, ότι το νομοσχέδιο επιχειρεί να βάλει τάξη σε μια σειρά
χρονίζοντα προβλήματα και κακοδιαχειρίσεις σε βάρος της ΕΡΤ και του δημόσιου
συμφέροντος.
Θα σταθώ σε μερικά κομβικά προς την κατεύθυνση
αυτή σημεία:
- περί το τέλος Απριλίου του 2016, η ΕΡΤ θα έχει πλήρες δίκτυο δικό της 320 πομπών ώστε να αποδεσμευθεί από τις οικονομικά απολύτως ασύμφορες χρήσεις δικτύων της DIGEA, εξοικονομώντας πολύτιμους πόρους υπέρ του Δημοσίου.
- αποκατάσταση των, προγραμμάτων υποτιτλισμού και νοηματικής γλώσσας για κωφούς και ακουστικής περιγραφής για τους τυφλούς,
- κάλυψη σε εθνικό επίπεδο του ψηφιακού σήματος.
Έχει όμως
ιδιαίτερη σημασία να αναφερθούν, μερικά από τα ενδιαφέροντα στοιχεία που μας ανέφερε,
ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, ο κ. ΝΙΚΟΣ ΜΙΧΑΛΙΤΣΗΣ (Γενικός
Διευθυντής Ανάπτυξης και Τεχνολογίας της ΕΡΤ):
▲ «Με το κλείσιμο της ΕΡΤ δυστυχώς, και
όταν επιστρέψαμε,…βρήκαμε τους αντίστοιχους σταθμούς εργασίας οι οποίοι είναι PC, είχαν φορμαριστεί από αυτούς όλα τα PC, από αυτούς
οι οποίοι έφτιαξαν την ΔΤ και ακολούθως την ΝΕΡΙΤ και είχαν καταστραφεί όλα τα προγράμματα τα οποία τα είχαμε πληρωμένα και
δεν μπορούσαμε να τα ξαναπάρουμε. Αυτό είναι ένα από τα εγκλήματα που έγιναν με
το κλείσιμο της ΕΡΤ.»
▲ «…
Θα ήθελα να πω το εξής λοιπόν, ότι μας έχει κοστίσει να πληρώνουμε στην DIGEA επί δύο έτη 1.800.000 € τον πρώτο χρόνο και 2.200.000 € τον δεύτερο, είναι 4.000.000
€
μέχρι τον Απρίλιο του 2016, ….
θα τα είχαμε αποφύγει αν είχαμε
αγοράσει τους δικούς μας πομπούς.»
▲ «…Ο κ. Λιαρέλης είπε το εξής και έχει δίκιο, ότι η ΕΡΤ δεν μπόρεσε να πάρει
τους δικούς της πομπούς και για αυτό αναγκαζόμαστε να πάμε στην DIGEA. Δεν είπε όμως,… γιατί
δεν μπόρεσε. Δεν ήταν ένα φυσικό φαινόμενο το ότι δεν μπόρεσε η Ε.Ρ.Τ. να
πάρει τους πομπούς, δεν ήταν αμέλεια της διοίκησής της να πάρει τους πομπούς. Ήταν κάτι άλλο.»
▲ «…είπε ο κύριος Λιαρέλης επίσης, ότι έγινε
ένας διαγωνισμός, μια δημοπρασία, την οποία πήρε η DIGEA. Συμμετείχε μόνο ένας. Δεν εμπόδισε κανέναν άλλο να συμμετέχει σε
αυτόν το διαγωνισμό. Θα ήθελα να πω το εξής: Έχει δει ποτέ διαγωνισμό δημοπρασίας, που ενώ προσπαθεί
να εισπράξει χρήματα το δημόσιο, όπου κάνει ένα διαγωνισμό και προσκαλεί,
υποτίθεται, υγιείς επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε αυτή την επένδυση, και ας
πούμε ότι έρχεται μια υγιής επιχείρηση να επενδύσει, ως πάροχος δικτύου
ψηφιακής τηλεόρασης, και η οποία βρίσκει
απέναντί της, ως ανταγωνιστή της για
πάροχο δικτύου, μια κοινοπραξία των
έξι μεγαλύτερων πελατών που πρόκειται να έχει….»!!
▲ «…Δεύτερον, έχει δει ποτέ σε διαγωνισμό, να
υπάρχει προϋπόθεση στις προδιαγραφές, ότι εντός
89 ημερών από τη σύμβαση, ο νέος επενδυτής, ο τυχόν νέος επενδυτής που θα
έρθει, πρέπει να έχει εγκαταστήσει
στις 89 αυτές ημέρες, ό,τι είχε
εγκαταστήσει ως προσωρινός πάροχος δικτύου η DIGEA σε τέσσερα χρόνια από το 2010 έως το 2014 ;»
▲ «Πώς λοιπόν θα έπαιρνε μέρος κάποιος σε έναν
διαγωνισμό; Δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και το κόστος. Το κόστος, η τιμή εκκίνησης που δόθηκε σε αυτόν το
διαγωνισμό, καθορίστηκε από τους ίδιους ανθρώπους οι οποίοι έκαναν τις
προδιαγραφές.
Στις προδιαγραφές,
υπήρχε διάταξη η οποία έλεγε - πείτε μου σε ποια δημοπρασία έχετε δει τέτοια
διάταξη - ότι αν έρθει ένας μόνο, παίρνει όλο το πακέτο με την τιμή εκκίνησης
! Αυτή είναι διαδικασία με την οποία προσδοκά το κράτος να εισπράξει
χρήματα από μια δημοπρασία; Υπήρχε αυτό μέσα στις προδιαγραφές και εφαρμόστηκε.
Με την τιμή εκκίνησης πήρε η DIGEA όλες αυτές τις συχνότητες.»
▲ «…Επίσης, πριν βγει ο
διαγωνισμός τον οποίο κέρδισε η DIGEA, πριν βγει αυτός ο
διαγωνισμός, υπήρξε μια νόμιμη διαδικασία από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών
και Δικτύων, η οποία είχε αναθέσει στο Πολυτεχνείο και στο Πανεπιστήμιο
Πειραιά, μετά από διαγωνισμό, να διαμορφώσει τον χάρτη των συχνοτήτων.
Οι νόμιμοι εκπρόσωποι
του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου Πειραιά, κατέθεσαν ένα χάρτη συχνοτήτων,
ο οποίος προέβλεπε 275 σημεία εκπομπής
σε όλη την Ελλάδα.
Στις 24 Σεπτεμβρίου
του 2012, έληγε η διαβούλευση αυτού του χάρτη συχνοτήτων. Διαβούλευση, δημόσια
διαβούλευση. Χωρίς να απαντηθεί σε κανέναν από όλους όσοι συμμετείχαν στη
διαβούλευση, σε κανέναν δεν απαντήθηκε τίποτα,… δημοσιεύεται σε ΦΕΚ στης 4
Οκτωβρίου- ξαναλέω 24 Σεπτεμβρίου έληγε η διαβούλευση- 4 Οκτωβρίου του 2012
δημοσιεύεται σε ΦΕΚ ένας τελείως
αλλοιωμένος χάρτης συχνοτήτων, ο
οποίος αντί για 275 σημεία περιείχε 156 σημεία για να ευνοηθεί αυτός που θα ήταν ο επόμενος
πάροχος δικτύου.
Αυτό κατέστρεψε όλη
την περιφέρεια, διότι, περίπου, το 40%
της περιφέρειας, ιδιαιτέρως τα χωριά, δεν
βλέπουν ψηφιακή τηλεόραση.
Επίσης, υπήρχε πρόβλεψη, και πάλι στις προδιαγραφές, καθώς και
στη σύμβαση που έγινε εκ των υστέρων με την DIGEA, ότι όλη αυτή η επιβάρυνση θα πάει πάλι στον πολίτη,
δηλαδή,
στην τοπική αυτοδιοίκηση που είναι
υποχρεωμένη να πληρώνει την DIGEA, για να
συστήνει αυτούς τους πομπούς τους αναμεταδότες που χρειάζονται για να καλυφθεί
το υπόλοιπο 40% της περιφέρειας.
Το μεγάλο κόλπο έγινε
στο εξής, μιλούσε για 95,2% κάλυψη
σε εθνικό επίπεδο πληθυσμού, όμως δεν έλεγε ανά περιφέρεια. Καλύπτοντας λοιπόν την Αττική και τη Θεσσαλονίκη,
αυτό το ποσοστό του 95% που
εμφανίζει ως πληθυσμιακή κάλυψη, είναι
κάτω από 70% σχεδόν σε όλες τις περιφέρειες.»
Αυτό λοιπόν ήταν ένα
μέρος της άλλης πλευράς, της αθέατης πλευράς, του εσπευσμένου κλεισίματος της
Ε.Ρ.Τ., η πίτα έπρεπε να περάσει ολόκληρη στα χέρια των ιδιωτών. Και ας λεν μερικοί, ότι δεν θέλουν να
πληρώνουν την κρατική Ε.Ρ.Τ., στην πραγματικότητα χρυσοπληρώνουν τους
κρατικοδίαιτους…ιδιώτες!
Όπως ήταν αναμενόμενο, το νομοσχέδιο καταψήφισαν, η Ν.Δ., η
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ (ΠΑΣΟΚ & ΔΗΜΑΡ),
και φυσικά «ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ».
* Βουλευτής Ημαθίας του ΣΥΡΙΖΑ
* ΕΕΤΤ - Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών
& Ταχυδρομείων
* DIGEA - Ψηφιακός Πάροχος
Α.Ε. είναι η εταιρεία που έχει συσταθεί από τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια
εθνικής εμβέλειας ALPHA, ALTER, ANTΕΝΝΑ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV, MEGA, ΣΚΑΪ και STAR.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου