Το προηγούμενο διάστημα κυκλοφορούσε έντονα στον χώρο των ΟΤΑ ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θέλει να αλλάξει ριζικά το εκλογικό σύστημα και να.....
θεσπίσει την απλή αναλογική. Εξ αρχής να τονίσω και να εκφράσω την προσωπική μου άποψη ότι η απλή αναλογική είναι το δικαιότερο εκλογικό σύστημα. Δεν χρειάζεται καμιά επιχειρηματολογία επ αυτού, είναι λυμένα τα ζητήματα και πλούσια η βιβλιογραφία όσον αφορά το εκλογικό σύστημα και την διακυβέρνηση του κράτους. Στους ΟΤΑ τα πράγματα είναι διαφορετικά και μικρότερης έντασης γεγονός που σημαίνει ότι είναι πιο εύκολες οι καταστάσεις και ως εκ τούτου τίποτα δεν εμποδίζει κανέναν να θεσπίσει την απλή αναλογική στους ΟΤΑ και αφενός να επικρατήσει η δημοκρατική αποτύπωση των δυνάμεων στα δημοτικά συμβούλια και αφετέρου να αρχίσει να εκπαιδεύεται ο πολίτης στο σύστημα αυτό και να το διεκδικήσει και για την κεντρική πολιτική σκηνή.
Ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται ότι μετά τις αντιδράσεις των δημάρχων και των κομμάτων κάνει πίσω στην αρχική του σκέψη και προσανατολίζεται σε ένα μικτό εκλογικό σύστημα απλής αναλογικής που όμως θα έχει και μπόνους στον πρώτο συνδυασμό ώστε να σχηματίζεται διοίκηση. Και αυτή η σκέψη φαίνεται λογική διότι οι ΟΤΑ πρέπει να διοικηθούν. Από ποιους και με ποιον τρόπο είναι γνωστά τώρα αλλά εφόσον δεν προκύπτουν οι συμμαχίες θα έχουμε φαινόμενα αστεία με ΟΤΑ χωρίς δημάρχους!
Ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας και να πάμε στις εκλογές του 2014 στον δήμο Αλεξάνδρειας. Τότε οι υποψήφιοι δήμαρχοι ήταν τέσσερις και πήραν τα κάτωθι ποσοστά:
ΓΚΥΡΙΝΗΣ: 47,66% - 14.231
ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ: 43,07% - 12.861
ΣΠΥΡΙΔΗΣ: 6.39% - 1.908
ΑΛΕΥΡΑΣ: 2,88% - 860
Οι έδρες των συνδυασμών προκύπτουν από το γινόμενο του ποσοστού με τον συνολικό αριθμό των εδρών
Συνεπώς ο Γκυρίνης θα έπαιρνε στην Α΄ κατανομή 15 έδρες και θα του έμενε υπόλοιπο 727 για να χρησιμοποιηθεί στην Β΄ κατανομή
Ο Δημητριάδης θα έπαιρνε 14 έδρες από την Α΄ κατανομή και θα του έμενε υπόλοιπο 213 για την Β΄ κατανομή.
Ο Σπυρίδης θα έπαιρνε από την Α΄ κατανομή 2 έδρες και θα του έμεναν υπόλοιπο 108 για την Β΄ κατανομή και
ο Αλευράς δεν θα έπαιρνε έδρα στην κατανομή αυτή διότι δεν έπιανε το μέτρο.
Στην Α΄ κατανομή λοιπόν θα είχαμε 15+14+2= 31 έδρες και θα πηγαίναμε με 2 αδιάθετες έδρες στην Β' κατανομή όπου ο Αλευράς ως έχων το μεγαλύτερο υπόλοιπο θα έπαιρνε τη μια από τις δυο έδρες και ο Γκυρίνης την τελευταία έδρα.
Το νέο δημοτικό συμβούλιο θα συγκροτούνταν με τέσσερις παρατάξεις που θα είχαν την εξής δύναμη:
ΓΚΥΡΙΝΗΣ: 16 (20)
ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ: 14 (11)
ΣΠΥΡΙΔΗΣ:2 (1)
ΑΛΕΥΡΑΣ: 1 (1)
*σε παρένθεση η σημερινή δύναμη των παρατάξεων.
Ας υποθέσουμε ότι ίσχυε η απλή αναλογική το 2014 και καλούνταν οι τέσσερις υποψήφιοι με την κατάταξη της κάλπης να κάνουν είτε συνεργασία είτε να δώσουν στήριξη στον Γκυρίνη. Μπορείτε να ανακαλέστε στο νου σας το κλίμα εκείνης της εποχής και τις δυνατότητες που υπήρχαν για συνεργασία. Ποιος με ποιον; Θα στήριζε ο Δημητριάδης τον Γκυρίνη; Θα τον στήριζε χωρίς ανταλλάγματα; Θα φεύγανε ορισμένοι δημοτικοί του σύμβουλοι και θα στήριζαν Γκυρίνη; Με ποια ανταλλάγματα; Θα στήριζε Γκυρίνη ο Σπυρίδης ή ο Αλευράς; Αδύνατον.
Συνεπώς, ο δήμος Αλεξάνδρειας θα έμπαινε σε μια περίοδο πρωτόγνωρη που κανείς δεν θα ήξερε που θα καταλήξει το παζάρι που θα ανέκυπτε εκ των πραγμάτων. Θα ήταν απολύτως φυσιολογικό να συμβούν ακόμα και χρηματικές συναλλαγές που ούτως ή άλλως ακούγονται την περίοδο των εκλογών με υποψήφιους που παίρνουν χαρτζηλίκι κλπ αλλά τώρα το θέμα θα έπαιρνε άλλες διαστάσεις με αποτέλεσμα να ευτελιστεί μια και καλή ο θεσμός.
Τι θα μπορούσε να συμβεί; Εφόσον υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο σύγχρονο και λειτουργικό τότε θα μπορούσαν να γίνουν κινήσεις συνεργασίας δυνάμεων συγγενών ιδεολογικά και πολιτικά χωρίς την τροχοπέδη της όποια παραφιλολογίας και σεναριολογίας. Δεν μπορώ να αντιληφθώ για παράδειγμα την άρνηση του νομοθέτη να μην δίνει την δυνατότητα στον δήμαρχο να αξιοποιεί σε διοικητική θέση έναν δημοτικό σύμβουλο της αντιπολίτευσης εφόσον αυτός το επιθυμεί.
Δεν μπορώ να αντιληφθώ γιατί ο νομοθέτης επιμένει να λαμβάνονται αποφάσεις ρουτίνας (έκδοση άδειας λειτουργίας καταστημάτων) από το δημοτικό συμβούλιο και όχι από τις υπηρεσίες του δήμου.
Γιατί να υπάρχουν τα λεγόμενα Τοπικά Συμβούλια όταν δεν έχουν κανέναν ρόλο ή γιατί να υπάρχει το σώμα της Διαβούλευσης όταν κανείς δεν συμμετέχει κλπ κλπ
Μπορούν οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης και τα κόμματα και οι πολίτες που νοιάζονται να συμβάλλουν στην διαμόρφωση του νέου θεσμικού πλαισίου που ετοιμάζει ο Σκουρλέτης και θα δοθεί για συζήτηση τον Ιούνιο. Αρκεί να υπάρχει καλή διάθεση εκ μέρους της κυβέρνησης και στόχευση για εκδημοκρατισμό του χώρου, το σπάσιμο των κανόνων της διαπλοκής και την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διαφάνεια.
θεσπίσει την απλή αναλογική. Εξ αρχής να τονίσω και να εκφράσω την προσωπική μου άποψη ότι η απλή αναλογική είναι το δικαιότερο εκλογικό σύστημα. Δεν χρειάζεται καμιά επιχειρηματολογία επ αυτού, είναι λυμένα τα ζητήματα και πλούσια η βιβλιογραφία όσον αφορά το εκλογικό σύστημα και την διακυβέρνηση του κράτους. Στους ΟΤΑ τα πράγματα είναι διαφορετικά και μικρότερης έντασης γεγονός που σημαίνει ότι είναι πιο εύκολες οι καταστάσεις και ως εκ τούτου τίποτα δεν εμποδίζει κανέναν να θεσπίσει την απλή αναλογική στους ΟΤΑ και αφενός να επικρατήσει η δημοκρατική αποτύπωση των δυνάμεων στα δημοτικά συμβούλια και αφετέρου να αρχίσει να εκπαιδεύεται ο πολίτης στο σύστημα αυτό και να το διεκδικήσει και για την κεντρική πολιτική σκηνή.
Ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται ότι μετά τις αντιδράσεις των δημάρχων και των κομμάτων κάνει πίσω στην αρχική του σκέψη και προσανατολίζεται σε ένα μικτό εκλογικό σύστημα απλής αναλογικής που όμως θα έχει και μπόνους στον πρώτο συνδυασμό ώστε να σχηματίζεται διοίκηση. Και αυτή η σκέψη φαίνεται λογική διότι οι ΟΤΑ πρέπει να διοικηθούν. Από ποιους και με ποιον τρόπο είναι γνωστά τώρα αλλά εφόσον δεν προκύπτουν οι συμμαχίες θα έχουμε φαινόμενα αστεία με ΟΤΑ χωρίς δημάρχους!
Ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας και να πάμε στις εκλογές του 2014 στον δήμο Αλεξάνδρειας. Τότε οι υποψήφιοι δήμαρχοι ήταν τέσσερις και πήραν τα κάτωθι ποσοστά:
ΓΚΥΡΙΝΗΣ: 47,66% - 14.231
ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ: 43,07% - 12.861
ΣΠΥΡΙΔΗΣ: 6.39% - 1.908
ΑΛΕΥΡΑΣ: 2,88% - 860
Οι έδρες των συνδυασμών προκύπτουν από το γινόμενο του ποσοστού με τον συνολικό αριθμό των εδρών
Συνεπώς ο Γκυρίνης θα έπαιρνε στην Α΄ κατανομή 15 έδρες και θα του έμενε υπόλοιπο 727 για να χρησιμοποιηθεί στην Β΄ κατανομή
Ο Δημητριάδης θα έπαιρνε 14 έδρες από την Α΄ κατανομή και θα του έμενε υπόλοιπο 213 για την Β΄ κατανομή.
Ο Σπυρίδης θα έπαιρνε από την Α΄ κατανομή 2 έδρες και θα του έμεναν υπόλοιπο 108 για την Β΄ κατανομή και
ο Αλευράς δεν θα έπαιρνε έδρα στην κατανομή αυτή διότι δεν έπιανε το μέτρο.
Στην Α΄ κατανομή λοιπόν θα είχαμε 15+14+2= 31 έδρες και θα πηγαίναμε με 2 αδιάθετες έδρες στην Β' κατανομή όπου ο Αλευράς ως έχων το μεγαλύτερο υπόλοιπο θα έπαιρνε τη μια από τις δυο έδρες και ο Γκυρίνης την τελευταία έδρα.
Το νέο δημοτικό συμβούλιο θα συγκροτούνταν με τέσσερις παρατάξεις που θα είχαν την εξής δύναμη:
ΓΚΥΡΙΝΗΣ: 16 (20)
ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ: 14 (11)
ΣΠΥΡΙΔΗΣ:2 (1)
ΑΛΕΥΡΑΣ: 1 (1)
*σε παρένθεση η σημερινή δύναμη των παρατάξεων.
Ας υποθέσουμε ότι ίσχυε η απλή αναλογική το 2014 και καλούνταν οι τέσσερις υποψήφιοι με την κατάταξη της κάλπης να κάνουν είτε συνεργασία είτε να δώσουν στήριξη στον Γκυρίνη. Μπορείτε να ανακαλέστε στο νου σας το κλίμα εκείνης της εποχής και τις δυνατότητες που υπήρχαν για συνεργασία. Ποιος με ποιον; Θα στήριζε ο Δημητριάδης τον Γκυρίνη; Θα τον στήριζε χωρίς ανταλλάγματα; Θα φεύγανε ορισμένοι δημοτικοί του σύμβουλοι και θα στήριζαν Γκυρίνη; Με ποια ανταλλάγματα; Θα στήριζε Γκυρίνη ο Σπυρίδης ή ο Αλευράς; Αδύνατον.
Συνεπώς, ο δήμος Αλεξάνδρειας θα έμπαινε σε μια περίοδο πρωτόγνωρη που κανείς δεν θα ήξερε που θα καταλήξει το παζάρι που θα ανέκυπτε εκ των πραγμάτων. Θα ήταν απολύτως φυσιολογικό να συμβούν ακόμα και χρηματικές συναλλαγές που ούτως ή άλλως ακούγονται την περίοδο των εκλογών με υποψήφιους που παίρνουν χαρτζηλίκι κλπ αλλά τώρα το θέμα θα έπαιρνε άλλες διαστάσεις με αποτέλεσμα να ευτελιστεί μια και καλή ο θεσμός.
Τι θα μπορούσε να συμβεί; Εφόσον υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο σύγχρονο και λειτουργικό τότε θα μπορούσαν να γίνουν κινήσεις συνεργασίας δυνάμεων συγγενών ιδεολογικά και πολιτικά χωρίς την τροχοπέδη της όποια παραφιλολογίας και σεναριολογίας. Δεν μπορώ να αντιληφθώ για παράδειγμα την άρνηση του νομοθέτη να μην δίνει την δυνατότητα στον δήμαρχο να αξιοποιεί σε διοικητική θέση έναν δημοτικό σύμβουλο της αντιπολίτευσης εφόσον αυτός το επιθυμεί.
Δεν μπορώ να αντιληφθώ γιατί ο νομοθέτης επιμένει να λαμβάνονται αποφάσεις ρουτίνας (έκδοση άδειας λειτουργίας καταστημάτων) από το δημοτικό συμβούλιο και όχι από τις υπηρεσίες του δήμου.
Γιατί να υπάρχουν τα λεγόμενα Τοπικά Συμβούλια όταν δεν έχουν κανέναν ρόλο ή γιατί να υπάρχει το σώμα της Διαβούλευσης όταν κανείς δεν συμμετέχει κλπ κλπ
Μπορούν οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης και τα κόμματα και οι πολίτες που νοιάζονται να συμβάλλουν στην διαμόρφωση του νέου θεσμικού πλαισίου που ετοιμάζει ο Σκουρλέτης και θα δοθεί για συζήτηση τον Ιούνιο. Αρκεί να υπάρχει καλή διάθεση εκ μέρους της κυβέρνησης και στόχευση για εκδημοκρατισμό του χώρου, το σπάσιμο των κανόνων της διαπλοκής και την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διαφάνεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου